Ex_posure

Interviews

Μαρία Λοϊζίδου, “Μεταβίβαση | A Transfer”

Μαρία Λοϊζίδου, “Μεταβίβαση | A Transfer”

Αρχαιολογικός χώρος Κεραμεικού

Στον έντονα φορτισμένο αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού επιχειρείται με ιδιαίτερο σεβασμό στο παρελθόν και το παρόν του χώρου μία εικαστική “Μεταβίβαση”.

Η έκθεση “Μεταβίβαση | A Transfer”, της Μαρίας Λοϊζίδου έχει ως αφετηρία την εικαστική και διανοητική προσέγγιση της ιστορίας και των μνημείων του συγκεκριμένου αρχαιολογικού χώρου. Ο Κεραμεικός, το σημαντικότερο νεκροταφείο της αρχαίας Αθήνας, προσφέρει στον σημερινό επισκέπτη έναν από τους ωραιότερους αρχαιολογικούς περιπάτους λόγω της συνύπαρξης -μεταξύ άλλων- εξαιρετικών δειγμάτων επιτύμβιας γλυπτικής, καθώς και γνωστών ταφικών μνημείων.

Η μνήμη, το ίχνος, η σωματικότητα, το θραύσμα και ο τελετουργικός ρόλος της τέχνης αποτελούν βασικούς τόπους στο έργο της Μαρίας Λοϊζίδου από τη δεκαετία του ’80 που παρουσίασε τα πρώτα της έργα μέχρι σήμερα. Είτε πρόκειται για δημόσιες εγκαταστάσεις μεγάλων διαστάσεων, όπως η Εμφάνιση Αγγέλων στην εκκλησία της Αγίας Τριάδας της Fatima στην Πορτογαλία, είτε για μικρογραφικές αναπαραστάσεις εσωτερικού χώρου, διαρκές μέλημα για τη δημιουργό αποτελεί η ποίηση του υλικού που συνδιαλέγεται δημιουργικά με τη χειρωνακτική παράδοση, την αξία της απτικότητας και τον ορισμό του τοπίου μέσα από τη διαλεκτική σχέση του φωτός με τη σκιά.

Η νέα της γλυπτική εγκατάσταση “Μεταβίβαση | A Transfer” συνομιλεί δημιουργικά με τη μνήμη του τόπου και τα ίχνη της αρχαίας ελληνικής τέχνης, αναδεικνύοντας όψεις της γυναικείας καλλιτεχνικής εργασίας – χειροτεχνίας που συνδέονται με την ύφανση, τη συλλογική εργασία, τη σχέση με το χρόνο και την εικαστική απόδοση του γυναικείου ψυχισμού πάνω στο εργόχειρο. Η Μαρία Λοϊζίδου υφαίνει ένα φαινομενικά δύσχρηστο και άκαμπτο υλικό, όπως το νήμα από ανοξείδωτο χάλυβα, και δίνει μορφή σε έργα εξαιρετικής λεπτοτεχνίας, υπερβαίνοντας την παλιά και ξεπερασμένη διάκριση τέχνης – χειροτεχνίας.

Επιμελήτρια του έργου είναι η Διευθύντρια του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, Συραγώ Τσιάρα.

Η έκθεση εντάσσεται στο πρόγραμμα Έργο στην Πόλη, στο πλαίσιο του οποίου ο ΝΕΟΝ αναθέτει σε έναν καλλιτέχνη κάθε χρόνο τη δημιουργία έργου που εκτίθεται σε δημόσιο χώρο για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Σκοπός του ΝΕΟΝ είναι η παρουσίαση της σύγχρονης τέχνης σε δημόσιους και ιστορικούς χώρους, συμβάλλοντας στη διάδραση μεταξύ της τέχνης, της κοινωνίας και της πόλης.

Η Μαρία Λοϊζίδου μίλησε στην Ελένη Ζυμαράκη Τζώρτζη.

 

Ε.Ζ. Δεν είναι η πρώτη φορά που φτιάχνετε ένα έργο για τον δημόσιο χώρο.

Ποιο είναι το στοίχημα που βάζετε κάθε φορά με τον εαυτό σας;

Να δημιουργώ τις συνθήκες ώστε το έργο να μην αναστατωνει τον επισκέπτη/περιπατητή που δεν εχει την πρόθεση να συνδεθεί με τη σύγχρονη τέχνη και συγχρόνως να προσθέτει στο χώρο τόσο όσο να μην αποτελεί σπατάλη.

E.Z. Στην πρόσφατη εγκατάστασή σας στον Κεραμεικό νιώθετε πως το στοίχημα αυτό έχει κερδηθεί;

Αν είχα την ευκαιρια να αλλάξω κάτι στο σύνολο της εγκατάστασης στο χώρο του Κεραμεικού, μετά τις πυκνές συναντήσεις μου με το κοινό, δεν θα είχα κάτι άλλο να προτείνω

E.Z. Ποια είναι η ανατροφοδότηση που δεχτήκατε και που δέχεστε από το κοινό που βρέθηκε στηνΜεταβίβαση; τι ρόλο παίζει αυτή η ανατροφοδότηση γιαεσάς;

Από αυτή την επαφή εξαρτάται η αποτελεσματικότητα μιας άμεσης συνέχειας στη δουλειά ή η επιβράδυνσή της. Ο οργανισμός ΝΕΟΝ μέσα από τον αποτελεσματικό τρόπο επικοινωνίας της πρότασης `Έργο στη Πόλη, ελαχιστοποιεί την απόσταση μεταξύ έργου και κοινού με αποτέλεσμα ο καλλιτέχνης να εμπερικλείει τις συναισθηματικές εντάσεις του κοινού στο επόμενο έργο του.

Προσωπικά βιάζομαι να γυρίσω στο εργαστήριό μου και να συνεχίσω αυτό που άρχισα.

Ε.Ζ. Ζούμε στην εποχή της κρίσης, της κατάρρευσης των μύθων, των προσδοκιών και πιθανόν της ελπίδας για ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού.

Είναι τα αντανακλαστικά της σύγχρονης τέχνης σε εγρήγορση όσον αφορά στη νέα κοινωνική πραγματικότητα αλλά και στην ανθρωπιστική κρίση;

Η τέχνη αποτελεί μοντέλο σε εποχές κρίσης, γιατί η ίδια βρίσκεται σε μια συνεχή κρίση.

Ανταποκρίνεται όσο ποτέ στις νέες κοινωνικές συνθήκες, που ανέκαθεν χειρίζεται στις πρακτικές της. Οι ακτιβιστικές, ανθρωπιστικές, κοινωνικο-πολιτικές συνθήκες τις οποίες επεξεργάζεται προκειμένου να προτείνει κάτι για τον άνθρωπο, είναι γνώριμες και ουσιαστικές. Η πολιτεία είναι αυτή που στρέφεται αλλιώς απέναντι στη τέχνη και της δίδει τώρα παρά ποτέ μεγαλύτερη σημασία.

Ε.Ζ. Το εικαστικό έργο που προορίζεται για τον δημόσιο χώρο πρέπει να έχει παρουσία μόνιμη ή παροδική σε αυτόν;

Η εφήμερη εγκατάσταση κάθε έργου δίνει τη πιθανότητα πολλαπλασιασμού των εμπειριών μας.

Ε.Ζ. Τα έργα της εγκατάστασης στον Κεραμεικό μετά το πέρας της έκθεσής τους στον συγκεκριμένο χώρο ποια τύχη θα έχουν;

Αποτελούν μέρος μιας ανοικτής προτασης. Η πρόθεση τους ειναι να συνδεθούν με το κόσμο, να συγκατοικήσουν με άλλες προτάσεις, να προκαλέσουν άλλα ακούσματα προκειμένου να συνεχίσουν να συντηρούν τις υποσχέσεις τους απέναντι στη τέχνη.

E.Z. Ποιο θεωρείτε πως είναι το στίγμα της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής πραγματικότητας;

Ό,τι πιο έντιμο και συνεπές απέναντι στη ζωή που της “χαριζεται”, τη στιγμή που όλα τα άλλα γύρω της καταρρέουν.

E.Z. Υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία – όσον αφορά στα μέσα αλλά και στις ιδέες – που διατρέχουν το έργο σαςστο σύνολό του;

Επεξεργάζομαι τη δύναμη της ευθραυστότητας μέσα από μια συλλογική διεργασία και με όλα τα στοιχεία που διακρίνω ότι με οδηγούν κάθε φορά προς αυτή την κατεύθυνση. Η διαφάνεια, η αίσθηση της ελαφρότητας των πραγμάτων, η διαπερατότητα των υλικών, και ό,τι  κατευθύνει τη δουλειά μου στη σημασία της στιγμής που μοιραζόμαστε.

Ε.Ζ. Στο συγκεκριμένο project στον Κεραμεικό συνεργαστήκατε με την επιμελήτρια Συραγώ Τσιάρα. Τι θεωρείτε πως προσέδωσε η συνεργασία αυτή στη διαμόρφωση αλλά και στην υλοποίηση του όλου εγχειρήματος;

Η συνεργασία αυτή μου δημιούργησε τις εξαιρετικές συνθήκες ασφάλειας που μόνο η εμπιστοσύνη επιτρέπει. Επιχείρησα το δυσκολότερο, που στη συγκεκριμένη πρόταση, επαφίεται στο κατ’ οικονομία υλικό, στρέφοντας το ενδιαφέρον μου σε αυτό. Ήμουν σίγουρη ότι θα με άρπαζε αν ξέφευγα και δούλεψα εντατικά με πάθος και αφοσίωση. Η εμπιστοσύνη αυτή μεταφέρεται στο έργο και εμπεριέχεται σαν αίσθηση ανάγνωσης του έργου Μεταβίβαση.

Μαρία Λοϊζίδου, “Μεταβίβαση | A Transfer”

Επιμέλεια: Συραγώ Τσιάρα

Αρχαιολογικός χώρος Κεραμεικού

9 Σεπτεμβρίου έως 21 Οκτωβρίου 2015-10-24

NEON/CITY PROJECT/MARIA LOIZIDOU/A TRANSFER

http://neon.org.gr/en/newsroom/opening-city-project-maria-loizidou-a-transfer/

Maria Loizidou, kalfayan Galleries, Athens-Thessaloniki Photo Credit ©NikosMarkou

« από 6 »